NIEDZIELA i ŚWIĘTA:
18.00 (sobota)
6.30, 8.00, 9.30, 11.00, 12.30, 18.00, 20.00
DNI POWSZEDNIE:
7.00, 8.00, 18.00
SPOWIEDŹ:
Podczas każdej Mszy św. oraz w piątki w godz. 15.00-18.00
NOWENNA DO MBNP:
środa, godz. 8.00 i 18.00
Kaplica adoracji Najświętszego Sakramentu
a. Zarys historii powstania kaplicy adoracji Najświętszego Sakramentu
b. Symbolika kaplicy adoracji Najświętszego Sakramentu
a. Zarys historii powstania kaplicy adoracji Najświętszego Sakramentu
Budowa kościoła św. Józefa rozpoczęła się w 1958 r., a jego poświęcenie nastąpiło w 1964 r. Obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy umieszczono w bocznej kaplicy, gdzie obecnie znajduje się kaplica adoracji Najświętszego Sakramentu. Wystrój wnętrza kościoła realizowano powoli. 1 maja roku milenijnego (1966 r.) ukończono prezbiterium i odsłonięto centralną figurę patrona kościoła – św. Józefa. Jest ona dziełem artysty-rzeźbiarza p. prof. Bronisława Chromego z Krakowa. Dopiero w ostatnich tygodniach przed dniem koronacji obrazu, która miała miejsce 1 października 1967 r., zostały ukończone prace związane z wystrojem kaplicy bocznej. Wystrój kaplicy zaprojektował p. inż. Witold Popławski z Krakowa. Zasadniczy element stanowił duży krzyż, którego centrum – na przecięciu ramion – zajmował obraz Matki Bożej.
W 1991 r. obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy został przeniesiony do prezbiterium z ołtarzem głównym. Wtedy również powstały skrzydła z wizerunkami aniołów z ikony Nieustającej Pomocy. W kaplicy bocznej pozostały jedynie liczne wota, jakie wierni znosili z wdzięczności dla Matki Bożej.
W 2017 r., kilka tygodni przed obchodami 50. rocznicy koronacji obrazu Matki Bożej Nieustającej w Toruniu, podjęto decyzję o przeniesieniu wotów w przestrzeń prezbiterium wokół ołtarza głównego i umieszczeniu ich na ścianach bocznych. Wydawało się słuszne, aby znalazły swoje miejsce w bezpośredniej bliskości cudownej Ikony Matki Bożej.
W konsekwencji kaplica boczna (po przeniesieniu obrazu i wotów jemu towarzyszących), gdzie od kilku lat odbywała się całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu, utraciła swój charakter. Dojrzewała potrzeba stworzenia nowego wystroju, dostosowanego do nowej funkcji, tym bardziej, że umieszczona w kaplicy po kradzieży koron masywna czarna krata nie sprzyjała adoracji.
Równolegle zauważono, że parafia św. Józefa posiadała pewną liczbę relikwii świętych i błogosławionych. Nie jest słuszne przechowywanie relikwii w szafie! Relikwie powinny być eksponowane dla kultu w kościele. Powoli dojrzewała myśl, aby relikwie świętych zostały umieszczone w pobliżu miejsca ekspozycji Najświętszego Sakramentu.
Projekt nowego wystroju kaplicy adoracji opracował p. prof. Marek Szary. Od samego początku zwracał uwagę na to, aby szanować dorobek poprzednich pokoleń. Z tego powodu opracowany projekt z założenia miał zachować piękny krzyż, istniejący już od 1967 r.
Prace rozpoczęły się w marcu 2019 r. Równolegle podjęto starania o sprowadzenie relikwii świętych ważnych dla społeczności lokalnej, a także świętych i błogosławionych redemptorystów i redemptorystek. Prace nad nowym wystrojem kaplicy, prowadzone pod nadzorem technicznym p. inż. Mariusza Krukara, ukończono w październiku 2019 r.
b. Symbolika kaplicy adoracji Najświętszego Sakramentu
Miejsce ekspozycji Najświętszego Sakramentu znajduje się na przecięciu ramion dużego krzyża, który znajduje się w tym miejscu od 1967 r. Najświętszy Sakrament znajduje się w sercu krzyża, a równocześnie duża hostia sięga swoim zasięgiem do krańców krzyża – symboliki tej kompozycji, ukazującej wewnętrzny związek Eucharystii i krzyża, nie trzeba chyba szerzej wyjaśniać.
Wzdłuż ramion krzyża zostały umieszczone marmurowe płyty, w które zostały wbudowane ozdobne kapsuły wykonane z mosiądzu. Na każdej z nich zostało wygrawerowane imię jednego ze świętych lub błogosławionych, którego relikwie dana kapsuła w sobie kryje. Idea takiego układu kompozycyjnego pozostaje czytelna: święci żyją wokół Jezusa także dzisiaj. Spotykamy się z Nim w tajemnicy świętych obcowania. A drogą do spotkania ze świętymi jest zawsze Jezus Chrystus, znajdujący się w sercu duchowości chrześcijańskiej. Ponadto święci swoim życiem objawiają różne drogi kroczenia za Jezusem i różne rysy duchowości chrześcijańskiej. Ich relikwie umieszczone wokół miejsca ekspozycji Najświętszego Sakramentu mogą stać się inspiracją w odczytywaniu swojej własnej drogi powołania chrześcijańskiego przez tych, którzy będą brali udział w adoracji Jezusa Eucharystycznego.
Po prawej stronie krzyża (patrząc od strony kościoła) znajdują się relikwie świętych i błogosławionych redemptorystów i redemptorystek, beatyfikowanych i/lub kanonizowanych do 2019 roku.
Na osobną uwagę zasługuje duży krzyż. Ramiona krzyża zdobią odlewane w brązie płaskorzeźby wykonane w pasie pionowym przez p. prof. Bronisława Chromego z Krakowa. Natomiast płaskorzeźby poziomego ramienia krzyża są autorstwa pp. Macieja i Wacława Dyrków, również z Krakowa. Trudno się dziwić maryjnemu rysowi płaskorzeźb na krzyżu, skoro pierwotnie w przestrzeni na skrzyżowaniu jego ramion był umieszczony obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Płaskorzeźby w pasie pionowym przedstawiają dwa istotne wydarzenia z życia Matki Bożej: w górnej części zwiastowanie, a w dolnej cierpienie Maryi pod krzyżem. Przy czym scena zwiastowania została ukazana w trzech odsłonach, przypominając zaangażowanie wszystkich trzech Osób Trójcy Świętej w przyjście na świat Bożego Syna. Płaskorzeźby poziomego ramienia krzyża przedstawiają dwa inne wydarzenia biblijne z udziałem Matki Bożej, ukazując zarazem dwie przestrzenie oddziaływania Tej, którą Nieustającą Pomocą nazywamy: oddziaływanie duchowe obrazuje scena obecności Maryi pośród apostołów w Wieczerniku w dzień zesłania Ducha Świętego, a oddziaływanie materialne obrazuje scena przemiany wody w wino w Kanie Galilejskiej, symbolizując troskę Maryi o doczesne potrzeby człowieka.