Standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych

w parafii św. Józefa w Toruniu - ciąg dalszy

(14 sierpnia 2024 r.)

wersja do pobrania

 

STANDARD 6

Zasady chroniące w obszarze parafialnym

 

6.1. Zasady chroniące dotyczące dzieci (granice zachowań)

6.1.1. Dzieckiem jest osoba, która nie ukończyła 18. roku życia. Dziecko, rozwijając się, konstytuuje siebie jako osobę. Potrzebuje do tego opieki, troski, serdeczności, kształcenia i wychowania. Dzieje się to w rodzinie, ale również poprzez relacje z autorytetami oraz wartościami przekazywanymi w środowisku rówieśniczym i wychowawczym. Wszelkie oddziaływanie wychowawcze zawsze musi się dokonywać z poszanowaniem woli rodziców bądź prawnych opiekunów.

Wprawdzie niemożliwe jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań niepożądanych, ani też wskazanie precyzyjnych granic wszystkich zachowań, należy jednak kierować się poniższymi wskazówkami oraz roztropnością i wrażliwością ewangeliczną.

6.1.2. Zasady te dotyczą nie tylko relacji dorosły – dziecko, ale również relacji pomiędzy dziećmi (Załącznik 5).

 

6.2. Zasady chroniące w kontakcie bezpośrednim

6.2.1. Wszystkie spotkania z dziećmi na terenie parafii powinny być organizowane w miejscach oficjalnych, ogólnodostępnych i do tego przygotowanych.

6.2.2. Nie można przebywać z dzieckiem sam na sam w warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego spotkania, nie może się ono odbywać w sekrecie (zalecane powiadomienie rodziców lub przełożonego) i w warunkach odizolowanych. Osoba przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć się o transparentność (np. przeszklone lub uchylone drzwi pomieszczenia, które nie mogą być zamknięte na klucz, obecność innych osób w bezpośrednim pobliżu, powiadomienie innych osób o spotkaniu itp.). Indywidualnych spotkań z dziećmi nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć ani przedłużać. Spotkania takie nie powinny odbywać się w późnych godzinach wieczornych.

6.2.3. Dzieci nie mogą przebywać w parafialnych pomieszczeniach mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna prawnego. Nie powinny też towarzyszyć duszpasterzom w miejscach lub w sprawach niezwiązanych ze sprawowaniem posługi lub formacją.

6.2.4. Dzieci powinny zawsze pozostawać pod opieką osoby dorosłej. Podczas pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie nie mogą pozostawać pod wpływem alkoholu lub substancji psychoaktywnych ani przyjmować ich w obecności dzieci.

6.2.5. Dzieci na terenie parafii nie mogą przebywać pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że inaczej stanowią regulaminy religijnych ruchów duszpasterstwa pozaparafialnego, np. Ruchu Światło-Życie, w tym wypadku stosuje się standardy opracowane przez te grupy. Osoby te powinny być odpowiednio uformowane, przygotowane i pełnić posługę pod okiem dorosłych.

6.2.6. Jeśli spotkania formacyjne, np. przygotowanie do bierzmowania, odbywają się w domach wybranych rodzin, również muszą być przeprowadzane w grupie, nigdy indywidualnie.

6.2.7. Zakazuje się przewożenia dzieci prywatnymi samochodami, zwłaszcza w pojedynkę, bez wiedzy i wyraźnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.

6.2.8. Niestosowne jest skracanie dystansu przez przechodzenie na „ty” osoby dorosłej z dzieckiem.

6.2.9. W prywatne życie dziecka wolno ingerować tylko w takim wymiarze, w jakim wymaga tego konkretny problem.

6.2.10. W przypadku konieczności podjęcia rozmów na temat seksualności należy wykazać się delikatnością i roztropnie rozeznać, czy takiej rozmowy nie powinien przeprowadzić specjalista.

6.2.11. W obecności dzieci nie wolno wypowiadać treści i żartów o podtekście seksualnym. Zabronione jest prezentowanie dzieciom treści obscenicznych, erotycznych, pornograficznych lub mających podtekst seksualny, zawierających sceny brutalnej przemocy bądź nieodpowiednich do wieku i wrażliwości odbiorców w jakikolwiek sposób i za pomocą jakiegokolwiek urządzenia.

6.2.12. Niedozwolone jest stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej, takiej jak: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, dokuczanie, szykanowane, znęcanie się itp., zarówno w bezpośrednich kontaktach, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.

6.2.13. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju nadużycia duchowe (w obszarze spowiedzi, poradnictwa itp.).

6.2.14. Każdy przypadek przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej) czy seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.

6.2.15. Nie wolno dotykać dzieci wbrew ich woli ani w sposób nieadekwatny do relacji duszpasterskich lub wychowawczych.

6.2.16. Zachowania niedozwolone:

  • wszelkie formy okazywania niechcianej czułości;

  • dotykanie piersi, pośladków, genitaliów i ich okolic (choćby przez bieliznę lub odzież);

  • pocałunki;

  • mocne i zamykające uściski, uniemożliwiające przerwanie kontaktu;

  • klepanie po pośladkach, udach, kolanach, głowie;

  • łaskotanie lub mocowanie się w dużej bliskości cielesnej;

  • masaże;

  • sadzanie na kolanach;

  • kładzenie się lub spanie obok;

  • ocieranie się;

  • seksualizacja i seksizm;

  • różne formy poniżania oraz mobbing;

  • używanie wulgaryzmów.

6.2.17. Zachowania właściwe w naszym kręgu kulturowym:

  • uścisk dłoni lub delikatne objęcie, przytulenie, pocałunki w policzek;

  • delikatne poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz akceptacji wsparcia, pocieszenia;

  • dotyk ramion, rąk czy barku jako wyraz bliskości;

  • trzymanie się za ręce w czasie np. zabawy lub dla uspokojenia wzburzenia emocjonalnego;

  • trzymanie za ręce dzieci w czasie spaceru;

  • siadanie w pobliżu małych dzieci;

  • podnoszenie lub trzymanie na rękach dzieci do ok. 3. roku życia;

  • przytulanie i branie na kolana małych dzieci za zgodą ich rodziców i najlepiej w ich obecności;

6.2.18. Dzieciom nie wolno robić zdjęć lub filmować bez ich zgody. Nie wolno upubliczniać zdjęć, filmów z udziałem dzieci bez pisemnej zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych grup w miejscach publicznych w związku z informowaniem o wydarzeniach. Zgoda rodzica (opiekuna prawnego) na rozpowszechnianie wizerunku dziecka – załącznik 5.

6.2.19. Zabrania się częstowania dzieci tytoniem, alkoholem i innymi substancjami psy­choaktywnymi, posiadania środków niedozwolonych przez prawo. Nie wolno również tolerować ich posiadania oraz zażywania przez dzieci.

 

6.3. Zasady chroniące dotyczące grup duszpasterskich i wyjazdów

6.3.1. Zachęca się do pełnej transparentności w organizowaniu spotkań z dziećmi. Na początku roku formacyjnego w parafii należy:

  • zapoznać rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z harmonogramem prowadzonych spotkań;

  • ustalić zasady odbioru dzieci;

  • ustalić zasady komunikacji elektronicznej z dziećmi (np. grupa na komunikatorze z dołączonym rodzicem);

6.3.2. Wszystkie formy zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny wypoczynku dzieci powinny być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

6.3.3. Na wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych (Załącznik 6), po uprzednim zapoznaniu ich z ramowym planem działania i zasadami jego organizacji, w tym z regulaminem. Podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie prawni mają prawo
do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego opiekunem.

6.3.4. Podczas wyjazdów parafialnych opiekunowie nie powinni nocować w tym samym pomieszczeniu co podopieczni. W sytuacji szczególnej, wymagającej od opiekuna pozostania w nocy w pomieszczeniu z wychowankiem, powinien on o tym fakcie zawiadomić inną osobę dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to możliwe, rodzica lub opiekuna prawnego wychowanka. Jeśli wyjazd przewiduje noclegi zbiorowe, organizator zawiera informację na ten temat w regulaminie. Szczególnie zadbać należy o ochronę dzieci w toaletach, łazienkach, przebieralniach czy szatniach.

 

6.4. Zasady chroniące dotyczące kontaktów przez media oraz udostępniania z Internetu

6.4.1 Korespondencja mailowa z dziećmi przesyłana na ich prywatne adresy, a także komunikacja za pośrednictwem telefonu powinna występować tylko i w sytuacjach szczególnych i dotyczących kwestii związanych z dziełem duszpasterskim. Informacje wysyłane tą drogą muszą pochodzić z adresu mailowego instytucji (np. parafii, dzieła duszpasterskiego, itp.) lub służbowego adresu mailowego albo za pośrednictwem służbowego telefonu.

6.4.2. Informacje o spotkaniach grup parafialnych z udziałem dzieci (także o zmianie pory lub miejsca) powinny być przekazywane rodzicom lub opiekunom. Można w tym celu wykorzystać oficjalną stronę internetową parafii lub jej oficjalne konto na portalach społecznościowych, które są ogólnodostępne. Zaleca się komunikację przez grupy na komunikatorach, których uczestnikami są także rodzice dzieci.

6.4.3. Jeśli parafia zapewnia dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować wszelkie działania zabezpieczające przed dostępem do treści stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju (treści erotyczne, pornograficzne, przemocowe itp.). Należy zapewnić, by na wszystkich komputerach znajdujących się na terenie parafii z dostępem do Internetu było zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie filtrujące treści internetowe, oprogramowanie monitorujące korzystanie z Internetu, oprogramowanie antywirusowe, antyspamowe i firewall. Niniejszy punkt nie dotyczy sytuacji, w których dzieci korzystają z Internetu poprzez własne urządzenia umożliwiające bezpośredni dostęp do sieci.

6.4.4. Jeśli parafia zapewnia dzieciom dostęp do Internetu, każdemu dziecku należy przydzielić indywidualny login i hasło, umożliwiające korzystanie z Internetu na terenie parafii oraz poinformować go o konieczności zachowania loginu i hasła w tajemnicy.

6.4.5. Upoważniony do nadzoru opiekun ma obowiązek poinformowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Podmioty kościelne są zobowiązane do zapewnienia stałego dostępu do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

6.4.6. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu powinna sprawdzać okresowo, czy na komputerach nie znajdują się niebezpieczne treści, o których mowa w pkt 6.4.1. W przypadku ich znalezienia należy ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzania.

 

6.5. Zasady chroniące dotyczące wszystkich, również dorosłych

6.5.1. Sakrament pokuty i pojednania, a także spotkania związane z towarzyszeniem duchowym powinny odbywać się w miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub miejsce osobne, ale widoczne). Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w czasie wakacji, pielgrzymki czy przy spowiedzi osoby chorej czy z niepełnosprawnością), należy zadbać o to, by spowiednik i penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte na klucz) lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w drzwiach, uchylone drzwi do pomieszczenia). Niedopuszczalne jest spowiadanie lub tzw. rozmowy duchowe w pokojach prywatnych.

6.5.2. Podczas Mszy świętych o uzdrowienie połączonych z modlitwą wstawienniczą należy zadbać o to, aby modlitwa taka odbywała się przy głównym ołtarzu, w miejscach godnych, widocznych, centralnych, a nie w różnych „zaułkach”, przyciemnionych pomieszczeniach itp.

6.5.3. Zaleca się, aby odwiedziny chorych (dotyczy księży oraz szafarzy i wolontariuszy) odbywały się w obecności osoby trzeciej (kogoś z rodziny, z sąsiedztwa, osoby posługującej w parafii).

 

 

STANDARD 7

Edukacja dzieci oraz osób bezbronnych w zakresie ochrony swoich granic

 

7.1. Kształtowanie świadomości dzieci zapobiega sytuacjom sprzyjającym wykorzystaniu i doświadczaniu przemocy. W parafii istnieje możliwość zadbania o taką edukację. Powinny one obejmować formację dzieci do reagowania poprzez asertywne zachowanie oraz informowanie odpowiednich osób dorosłych w sytuacjach, w których są świadkami lub doświadczają od dorosłych albo innych dzieci jakiejkolwiek krzywdy (fizycznej, seksualnej, słownej, emocjonalnej itd.), takiej jak np.:

  • pozostawianie dzieci bez opieki;

  • okazywanie niechcianej czułości;

  • próby nawiązywania kontaktu w miejscach odosobnionych;

  • epatowanie nagością oraz zapraszanie, zwłaszcza indywidualnie, do miejsc takich jak np. sauna;

  • przekraczanie granic nienaruszalności cielesnej;

  • zbyt intensywne dążenie do osobistego kontaktu;

  • infantylne zachowania opiekunów;

  • prowokacja i wciąganie w sytuacje dwuznaczne;

  • prezentowanie nieodpowiednich i wulgarnych treści (zwłaszcza materiałów o charakterze erotycznym, pornograficznym, obrazujących przemoc lub w inny sposób przyczyniających się do dyskomfortu);

  • nadmierne i indywidualne obdarowywanie prezentami i inne formy faworyzowania;

  • brak empatii i wrażliwości na potrzeby dzieci;

  • proponowanie, używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych itp. lub bycie pod ich wpływem.

7.2. Szkolenia, np. w konwencji warsztatów, powinny prowadzić osoby odpowiednio do tego przygotowane – psycholog, pedagog, osoba wykształcona w obszarze profilaktyki lub ochrony dzieci.

 

STANDARD 8

Szkolenie i stałe wsparcie dla osób zajmujących się profilaktyką

 

8.1. Wszyscy pracownicy i wolontariusze w parafii otrzymują potrzebną im wiedzę o standardach przyjętych i obowiązujących w parafii – kodeksie zachowań (STANDARD 6), procedurach związanych z interwencją i zgłoszeniem (STANDARD 3, Aneks 2). Szkolenie może prowadzić osoba odpowiedzialna w parafii za prewencję.

8.2. Pracownicy i wolontariusze pełniący funkcje wychowawcze lub formacyjne dodatkowo otrzymują potrzebną wiedzę dotyczącą:

  • rodzajów przemocy (w tym przemocy rówieśniczej);

  • rozpoznawania oznak przemocy (w tym wykorzystania seksualnego);

  • strategii działania sprawców przemocy (w tym przemocy seksualnej);

  • rozmowy z dzieckiem/osobą bezbronną na temat krzywdy;

  • rozmowy z dorosłymi (gdy ktoś pracuje z grupą dorosłych) dotyczącą przemocy;

  • zagrożeń i ochrony przed szkodliwymi treściami w Internecie;

  • innych zaleceń obowiązujących w danej placówce/miejscu duszpasterskim;

  • dokumentu „Normy ochrony małoletnich oraz osób bezradnych w Diecezji Toruńskiej”.

8.3. Każda osoba pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi powinna otrzymać za­świadczenie o udziale w szkoleniu.

8.4. Szkolenia, np. w konwencji warsztatów, powinny prowadzić osoby odpowiednio do tego przygotowane – psycholog, pedagog, osoba wykształcona w obszarze profilaktyki lub ochrony dzieci.

8.5. Osoby odpowiedzialne za prewencję w parafii poza wiedzą z pkt 1 i 2 powinny mieć także wiedzę na temat:

  • budowania systemu prewencji zgodnego z wymogami Kościoła i ustaw pań­stwowych (obecnie tzw. „Ustawa Kamilka” i Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026 oraz Wytyczne KEP, dokument prewencji KEP);

  • podstawowych procedur prawnych (kanonicznych i przewidzianych przez Kodeks karny);

  • czynników ryzyka i czynników ochronnych;

  • funkcjonowania w środowisku lokalnym placówek pomocowych;

  • procedur ustalonych dla danej parafii.

8.6. Za szkolenie tych osób odpowiada osoba odpowiedzialna za prewencję w diecezji Toruńskiej. Na szkolenie zaprasza osoby posiadające kompetencje potwierdzone odpowiednim dokumentem.

 

STANDARD 9

Zapewnienie jakości i ciągłości działań w zakresie prewencji

 

9.1. Dokument zawierający standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w parafii aktualizowany jest co dwa lata.

9.2. Ewaluacja dokumentu dokonywana jest w danej placówce przez osobę odpowiedzialną za prewencję we współpracy z proboszczem i osobami wyznaczonymi przez proboszcza, a następnie konsultowana z osobami zaangażowanymi w duszpasterstwo parafialne. Następnie jest zatwierdzana przez osobę odpowiedzialną w diecezji za prewencję.

9.3. Podczas wizytacji parafii przez biskupa proboszcz ma obowiązek przedstawić aktualne „Standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w parafii”.

 


 

Aneks 1

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi

 

Parafia św. Józefa w Toruniu jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii, staramy się wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i dorosłych. Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).

Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i współpracownicy parafii, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytuacji reagować na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny przestrzegać poniższego kodeksu podczas spotkań w parafii i poza nią, w kontakcie bezpośrednim i wirtualnym.

Kodeks zachowań został opracowany z udziałem dzieci. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co dwa lata, a także po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w parafii podjęta zostanie interwencja z powodu krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści zasad bezpiecznych relacji między dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich wniosek i z ich udziałem.

1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby

  • Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.

  • Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.

  • Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów.

  • Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.

  • Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.

  • Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.

 

2. Zasady komunikacji między dziećmi

  • Zachowuj życzliwość i szacunek wobec koleżanek/kolegów.

  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób.

  • Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.

  • Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji.

  • Stosuj formy grzecznościowe.

  • Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).

 

3. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni

  • Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.

  • Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.

  • Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.

  • Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i innych osób bez ich wyraźnej zgody.

  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.

 

4. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie

  • Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.

  • Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.

  • Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

  • Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj kolegów/koleżanek.

  • Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.

  • Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.

  • Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę słowną.

  • Nie narażaj siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu czy psychicznemu.

  • Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.

  • Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.

 

5. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy

  • Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.

  • Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.

  • Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.

  • Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, po­wierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.

  • Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.

  • Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.

  • Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.

  • Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.

  • Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.

  • Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.

  • Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.

 

6. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów

  • Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.

  • Umów się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na konstruktywny dialog.

  • Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.

  • Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałaś/usłyszałeś dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.

  • Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.

  • Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.

  • Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc osobę dorosłą, aktualnego opiekuna grupy. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj konfliktu samodzielnie.

  • Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą.

 

Aneks 2

Schematy interwencji

Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np. wolontariusze, pracownicy parafii oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem)

 

Podejrzewasz, że dziecko:

A) doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu1, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;

  • poinformuj rodziców/opiekunów prawnych dziecka;

  • poinformuj delegata biskupa ds. ochrony dzieci, młodzieży, osób z niepełnosprawnością
    i bezradnych;

  • zawiadom policję pod nr 112 lub 9972.

B) jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;

  • poinformuj rodziców/opiekunów prawnych dziecka;

  • poinformuj delegata biskupa ds. ochrony dzieci, młodzieży, osób z niepełnosprawnością i bezradnych;

  • poinformuj na piśmie policję, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa3.

C) doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie)

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;

  • poinformuj rodziców/opiekunów prawnych dziecka;

  • zakończ współpracę/rozwiąż umowę z osobą krzywdzącą dziecko.

D) doświadcza innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze)

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;

  • poinformuj rodziców/opiekunów prawnych dziecka;

  • przeprowadź rozmowę dyscyplinującą, a w przypadku braku poprawy zakończ współpracę.

 

1 Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.

2 W rozmowie z konsultantem podaj swoje dane osobowe, dane dziecka, dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie.

3 Zawiadomienie możesz zaadresować do najbliższej dla Ciebie jednostki. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie – opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie możesz też złożyć anonimowo, ale podanie przez Ciebie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.

 

Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 17. roku życia (przemoc rówieśnicza)

 

Podejrzewasz, że dziecko:

A) doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu1, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;

  • przeprowadź rozmowę z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc;

  • poinformuj delegata biskupa ds. ochrony dzieci, młodzieży, osób z niepełnosprawnością i bezradnych;

  • równolegle powiadom najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa2.

 

B) doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze)

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;

  • przeprowadź rozmowę osobno z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego oraz opracuj działania naprawcze;

  • w przypadku powtarzającej się przemocy powiadom lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny3.

 

1 Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.

2 Zawiadomienie możesz zaadresować do najbliższej dla Ciebie jednostki. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie – opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie możesz też złożyć anonimowo, ale podanie przez Ciebie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.

3 Wniosek złóż na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. We wniosku podaj wszystkie znane Ci dane dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców) oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy (opisz, co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowałaś/eś).

 

Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna

Podejrzewasz, że dziecko:

A) doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu1, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od rodzica/opiekuna podejrzanego o krzywdzenie;

  • poinformuj delegata biskupa ds. ochrony dzieci, młodzieży, osób z niepełnosprawnością i bezradnych;

  • zawiadom policję pod nr 112 lub 9972.

B) jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw

  • poinformuj na piśmie policję, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa3.

C) doświadcza zaniedbania lub rodzic/opiekun dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej)

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka;

  • porozmawiaj z rodzicem/opiekunem;

  • powiadom o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub materialnego;

  • w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna powiadom właściwy ośrodek pomocy społecznej.

D) doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze)

  • zadbaj o bezpieczeństwo dziecka;

  • przeprowadź rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym o krzywdzenie;

  • powiadom o możliwości wsparcia psychologicznego;

  • w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy powiadom właściwy ośrodek pomocy społecznej4;

  • równoległe złóż do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny5.

 

1 Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.

2 W rozmowie z konsultantem podaj swoje dane osobowe, dane dziecka, dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie.

3 Zawiadomienie możesz zaadresować do najbliższej dla Ciebie jednostki. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie – opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie możesz też złożyć anonimowo, ale podanie przez Ciebie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.

4 Ośrodek powiadom na piśmie lub mailowo. Pamiętaj o podaniu wszystkich znanych Ci danych dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców), opisz wszystkie niepokojące okoliczności występujące w rodzinie i wszystkie znane Ci fakty.

5 Wniosek złóż na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. We wniosku podaj wszystkie znane Ci dane dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców) oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy (opisz, co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowałaś/eś).

 

Aneks 3

System prewencji diecezji toruńskiej

 

Delegat ds. ochrony dzieci i młodzieży oraz dorosłych osób bezradnych

przyjmuje zgłoszenia o faktach wykorzystania seksualnego przez duchownych i inne osoby pełniące funkcje kościelne

Delegat biskupa ds. ochrony dzieci i młodzieży:

ks. Mariusz STASIAK

tel. 501 625 974; delegatcod@diecezja-torun.pl

 

Duszpasterz osób pokrzywdzonych

pomaga duchowo / duszpastersko ofiarom i ich rodzinom, gdy takiej pomocy sobie życzą

Duszpasterz poszkodowanych w wyniku przestępstw duchownych przeciwko szóstemu przykazaniu z nieletnimi

ks. Artur SZYMCZYK

wydzial.duszpasterski@diecezja-torun.pl

 

Diecezjalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych:

ks. Paweł KOŁATKA
inspektor@diecezja-torun.pl